Teli-akselisto

Comments

Add a comment
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 09:41:39 Anonymous coward said

    V-J-V
    Siinä on paljon rajumpi teliakselisto, mitä se toinen, jota nyt on arvuuteltu täällä!
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 14:48:01 Anonymous coward said

    No
    joo,taitaapa olla nämä vertailu teliakselistokkin eri vuosikymmeneltä?
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 15:21:45 Anonymous coward said

    V-J-V
    Joo, eri vuosikymmenillä ollaan ja on telin kantavuuskin aivan jotain muuta, kuin 40-luvun GMC:ssä!
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 16:23:08 Anonymous coward said

    pastori
    tämä näyttäisi olevan huonomommassa kunnossa kuin GMC ssä......
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 16:39:05 Anonymous coward said

    V-J-V
    Se on vain pintaruostetta, todennäköisesti kotimainen kestäisi vieläkin muutaman sota-GMC:n täydellä kuormalla päälleen!
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 20:25:33 Anonymous coward said

    Jytky
    Minkä merkkisen auton teliakselisto on kuvassa? vai onko tarkoitus lukijoiden arvata tämä auton merkki?
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 20:45:43 Anonymous coward said

    ::::::
    Sisu on .
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 20:58:46 Anonymous coward said

    V-J-V
    Tämän konstruktion valmistumisen aikoihin ei Sisulla ollut kyllä tarjota mitään vastaavaa!!
  • Anonymous coward on 2007-Dec-20 21:06:56 Anonymous coward said

    ::::::
    Totta tosiaan ,tarkemmin kuvaa tarkastellessa imenee että ei voi ollakaan Sisu.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 07:10:03 Anonymous coward said

    tarkkailija
    ei kai tämä ole taas vainaja-vanaja, ainakin ed.hurmoshenkisestä kommentista "kestäisi muutaman sota GMC`n täydellä kuormalla päälleen" päätellen se olisi. Vanhojen ukkojen märkien unien kohde kun eivät muusta tiedä kuin va-va-vanajoista.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 07:19:32 Anonymous coward said

    JK
    Jaa'a, tulis mieleen Magirus tai MB..kuvakulma kyllä haastava..
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 08:30:55 Anonymous coward said

    V-J-V
    Näyttää olevan "tarkkailijalla" taas kerran kuorma-autotietämys "hanskassa"! Kun kotimaisista ei ole Sisu, niin Vanajan peräpäätähän tosiaan kuvassa näkyy. Sallittu kok.paino (huom! ei tehtaan max.) tieliikenteessä tälle autolle oli muuten 33T, joten mitenkään "sota-GMC:tä" vähättelemättä, kestää kyllä muutaman ottaa kyytiin!
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 13:08:33 Anonymous coward said

    JK
    Toi rakenne??. Näyttää siltä, että jousen päät akseleiden kohdalla, mutta runkoon päin asennettu?! 6x6 malliko?
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 16:26:17 Anonymous coward said

    pastori
    kyllä se voi olla vanajakin, olisin veikannut jotain ryssän maan mallia ku renkaatki on noin kulunu. ajettiinhan toki suomessakin ennen rengassarja aivan loppuun jopa aivan kuviottomaksikin.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 18:17:03 Anonymous coward said

    mikäs
    ta-ta-tarkkailijaa niissä vanaja ukoissa niin pännii??Ettei nyt vaan olisi jotenkin katkeruutta ilmassa kun ei kaikesta ta-ta-tarkkailusta huolimati itse tiedä niistä vanajista hevon paskaa,vai olenko oikeassa?
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 18:44:01 Anonymous coward said

    pastori
    vai olisko sittekkin saksalainen valmiste, aika järeä kyllä on.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 18:54:27 Anonymous coward said

    oltrf
    Kyllä ne Pastori ajetaan vielä tänäkin päivänä nuo renkaat aivan kudoksille, liekö sitten peruja isältä pojalle tuo rengas politiikka Suomessa .Sodan aikana toki ymmärrettävää ja vielä sodan jälkeenkin pitkälti ,mutta vielä 2000 luvulla näkee autoja ja melko uusiakin joissa renkaat ovat sitä luokkaa että kuvioinnista ei edes rengas alan ammattilainen välttämättä saa tolkkua että mikä kuvio on kyseessä.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 21:47:17 Anonymous coward said

    pastori
    niin kai se on, ainakin raskaammassa kalustossa. mulla on kotona 13 tuumanen renkas (vanhahan se on ) henkilöautosta siis, josta ei saa mitään tolkkua. Kaikki kuviot päältä on täysin sileät ja sivusta perstunneet ettei valmistajaakaan löydä.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 21:57:49 Anonymous coward said

    pastori
    sisempi vanne on volvon !
  • Anonymous coward on 2007-Dec-21 22:26:02 Anonymous coward said

    Jarkko
    Tietääkös pastori että minkä takia Volvon vanne ei sovi muutakuin Volvoon?.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 13:04:47 Anonymous coward said

    pastori
    sopii volvon vanne muuallekkin kuin volvoon, mitä tarkoitat?
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 13:44:02 Anonymous coward said

    Jarkko
    Voi sopia , mutta ei Vanajaan eikä muuhunkaan 60 kuorma-autoon ,muuta kuin Volvoon.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 14:06:11 Anonymous coward said

    Jarkko
    Vanteet nimittäin olivat 60 luvulla merkki kohtaiset , eli jokaisella merkillä oli oma pulttijako vaikka pultteja olisikin ollut sama määrä.Volvon vannetta nimittäin kokeiltu joskus Vanajaan mutta eipä vaan mennyt jaoelle muutaman millin heitto oli pulttijaossa
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 14:59:09 Anonymous coward said

    pastori
    ok. henkilöautoissa sopii esim. amazonin vanne mustangiin ja moparin pikkujakoon.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 15:45:54 Anonymous coward said

    g-e
    Hennon näköistä tavaraa, jos Jyry R149 tai R143 vastaaviin vertaa, näyttää noi kellotkin olevan kuin "tarjolla" pehmeissä jäämään matkan varrelle.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 16:33:00 Anonymous coward said

    Luigi
    Nää kotimaiset oli jotenkin jäljessä noissa teliveto rakennelmissa noihin ruotasalais autoihin , ja kun kattelee niin ovat vieläkin askeleen jäljessä,jotenkin hennon näkösiä kuitenkin kun vertaa esim Volvoon
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 19:57:16 Anonymous coward said

    JK
    Työkaveria olen jutustellut, niin mm..teliveto 88:ssa saattoi pahimmillaan vain yksipyörä vetää!HEH.Olis siis vain se ristilukko.. No oli muitakin virityksiä harrastaneet, nosturiin vähän painetta ettei tarte kokopäivää lastata ja 6x2 volvoon lateja jousiin niin paljon, että nousee kuormapäällä...HEH!
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 21:29:02 Anonymous coward said

    pastori
    noh, oliko tämä sittenkin volvo? V-J-V valoittanee kohtapuolin asiaa ?
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 21:39:28 Anonymous coward said

    Jarkko
    Kyllä se 690 Vanaja on
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 21:44:38 Anonymous coward said

    pastori
    ahaa, olisk 65 mallia ?
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 21:44:53 Anonymous coward said

    pastori
    o-tippu
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 21:50:18 Anonymous coward said

    Jarkko
    Pari vuotta nuorempi.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 21:51:14 Anonymous coward said

    pastori
    ahaa, hyvää vuosikertaa :)
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 21:53:45 Anonymous coward said

    Jarkko
    65 on paras vuosikerta ( mun mielestni)
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 21:57:21 Anonymous coward said

    pastori
    oletko sinä jarkko vm -65 ? itse olen -68
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 22:10:28 Anonymous coward said

    Jarkko
    kyllä
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 22:13:41 Anonymous coward said

    pastori
    ollaan varmasti "nuoremmasta päästä" kommentoijista.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 22:32:15 Anonymous coward said

    Jarkko
    Voipi olla ,mutta ei kai se haittaa tunnut sinäkin olevan masinisti miehiä tekniikasta tietoinen .
  • Anonymous coward on 2007-Dec-22 22:47:47 Anonymous coward said

    V-J-V
    Kyllä se on kaikilla akseleilla vetävä Vanaja KK-69E/4000+1290. Ja luvataan nyt sitten oikein julkisesti, että ainakaan hetkeen ei ärsytetä ketään minkään sortin Vanajajutuilla!
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 06:57:01 Anonymous coward said

    vanaja61
    Olen ollut hissuksiin jo jonkin aikaa täällä kuukunassa,tyytynyt pelkästään lukemaan kommenteja,mutta kyllä kävi sormet monta kertaa näppäimistössä kun tätä kuvaa katselin ja kirjoittaa että Vanaja tuo on,mutta maltoin ja annoin myös muiden ratkoa " propleemia ".Minä myös lupaan virallisesti pitää nassuni kiinni,ainakaan oma aloiteisesti ryhdy " paasaamaan " Vanajista,eri asia on jos joku jotain kysyy niin jo kohteliaisuus syistä lupaan vastatata.Mutta huomannut tuon seikan että aiheeseen Vanaja on jo hiukan jotkut kyllästyneet ja varmaan hermostuneet,eli annetaanpas välillä muillekin suunvuoro.Oli v-j-v hieno ele että toit esiin tämänkin asian.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 09:15:56 Anonymous coward said

    V-J-V
    "g-e" kommentoi kuvan "piip"-merkkisen auton teliakselistoa heppoiseksi? Esim. 10-vuotta uudempaan R-143 CZT 6x4- tyypin Jyry-Sisulle tehtaan sallima kok.paino telille edelleen sama 26T!!!
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 15:10:42 Anonymous coward said

    g-e
    No, tarkoitin tuolla "hentoa tavaraa" kommentilla lähinnä noita ripustuksia, jousipakkoja,soppaluiden puutetta ja jarrukellojen sijoitusta, runkopalkkikin näyttäisi kevyeltä ja kaatoakseli on melkoisen heiveröinen, mutta mitä järeämpää tavaraa nuo sitten Sisuissa olivatkin niin vaikuttihan tuo järeys juuri kantavuuteen, kun auton omapaino oli näistä syistä suurempi. Ei sitten muuta, kunhan vaan kirjoittelin. Hyvät Joulut vaan kaikille.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 16:05:42 Anonymous coward said

    g-e
    Ei edes rasvanippoja ole kaatoakselissa, vai ovatko vähän jemmassa, jos ei ole niin siitäkin voi jo vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä koko laitteesta.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 16:25:01 Anonymous coward said

    vanaja61
    Voihan ne nipat olla piilossa sillai ettei näy tässä kuvassa.Ja jos niitä nyt ei olisikaan niin mite se tekisi tuon " heiveröisen " .
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 16:45:20 Anonymous coward said

    g-e
    edelleen harmittelen että ei tullut aikanaan valokuvattua niitä tandemi-Jyryjä joissa oli ajateltu asia autoilijan kannalta, eikä niin kuin nykyään äkkiä käy asiakkaan etua pelkästään ajatellen. Autoilija päätti joskus muinoin kalustonsa laadun ja rakenteen, ja häntä myös kuultiin kun näitä suunniteltiin, miten lie nykyään?
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 18:06:48 Anonymous coward said

    R-142
    Minulla on kuvia R-sarjan Jyrystä -70 luvulta Leylandin koneella, 14-vaihteisella Fullerilla ja olikohan Rockwellin telivedolla - pitää tarkistaa. Mutta telivedon rakenne kovasti samanlainen kuin tässä kuvassa, pakka väärinpäin kuin yleensä telivedoissa jne.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 18:37:28 Anonymous coward said

    R-142
    Luigin kommentti kotimaisen telivedon heikkoudesta ei ehkä ihan vastaa todellista tilannetta, jos asiaa voi tutkia ilman merkkiuskollisuuspaineita. Onhan Volvon napateliveto luja, Scaniankin nykyään, mutta Sisun on ollut kyllä järeä aina 80-luvun alusta lähtien. Ei akseli-, napa-, pyörän laakerointi- tai tasauspyörästömurheita... Ja nousee. Pikemminkin peppumaan tuotteiden telivedot ovat teknisesti jäljessä kun ei nostomahdollisuutta ole.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 21:36:34 Anonymous coward said

    pastori
    mitä mieltä olette MAN merkin tuotteista, esim. kuorma autoista ? onko kenelläkään omakohtaista kokemusta? ainakin varausaika on paljon esim. volvoa lyhyempi( volvossa melkein vuosi että saa mieleisensä varustein).
  • Anonymous coward on 2007-Dec-23 22:23:26 Anonymous coward said

    Jarkko
    En ole Manniin sormen päällänikään koskenut mutta uskon että auton paikan pihassa vie , Saksalainen voimansiirto on mielestäni maansiirto autoissa kyllä se ykkönen . Man ehkä kuitenkin Suomessa liian ali arvostettu , syytä en tiedä , ehkä Ruotsalaiset kuitenkin hiukan liikaa yliarvostettu , sillä vikoja niistäkin löytyy kun olen niitä tossa viimesen 14 v aikana saanut aika läheltäkin seurata .
  • Anonymous coward on 2007-Dec-24 10:22:55 Anonymous coward said

    JK
    Satttu silmää juttu siitä aikoinaan maahan tuodusta Kenworth nupista.Juu, "teliveto", lukko vain akselien välissä!Ei akseleissa..Kuitenki 80-luvun vehje.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-24 22:32:17 Anonymous coward said

    pastori
    Kiitos Jarkko näkökulmastasi, olen samaa mieltä ruotsin maan tuotteiden yliarvostuksesta, mutta myös kotimaan sisukin voisi parantaa uusien autojensa toimivuuta.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-24 22:33:00 Anonymous coward said

    pastori
    toimivuutta siis.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-25 10:04:57 Anonymous coward said

    vanaja61
    Olen myös kuullut että näissä uusissa Sisuissa olisi toivomisen varaa juuri tuohon Pastorin mainitsemaan suuntaan,eli toimivuuteen.On tiemmä pikkuvikoja liian paljon kertoi eräs kuljetus ja maansiirtoyrittäjä tuolta itäsuomesta.Hänelle luovutettiin uusi Sisu viime syksynä ja on joutunut käymään liian paljon korjaamolla auton kanssa.Takuutyönä ne tietysti korjataan,mutta juuri sielläpäin etäisyydet ovat pitkiä eli aina pitkämatka korjaamolle ja tuo aika mikä vierähtää matkantekoon ja korjaukseen niin vie luvattoman paljon työaikaa.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-25 19:26:51 Anonymous coward said

    vanaja61
    Kyllä " g-e " Sisulla varmaan ajateltiin ja kehiteltiin näitä akselistoja myös autoilijan ja kuljettajan näkökohdat huomioon ottaen,sitä en epäile yhtään,ainakin sen jälkeen kun he ryhtyivät itse niitä suunnitelemaan ja valmistamaan." Piip " merkkisen kuorma-auton missä näitä telivetoja oli niin ne olivat ns valmispaketteja kun ne niitä ymppäs näihin autoihinsa.Amerikkalaisvalmisteisia ne olivat ja kuten tiedämme niin jenkeillä ovat nämä maantiejunatkin telivetoisia ja niitä samoja telipaketteja on tämä kuvankin telivetorakenne.Siitä johtuu minun mielestä esim jarrukellojen sijaintikin.Nostoteli olikin sitten näissä " piip " merkeissä ihan tänne omiin olosuhteisiin suunniteltu ja toteutettu,ja ihan omaa luokkaansa kuten sen jo varmaan kaikki masinistit tietävätkin.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-25 20:02:20 Anonymous coward said

    vanaja61
    Aiheesta milloin Sisu ryhtyi itse tekemään akseleita on muistaakseni kommentoitu jo jonkun kuvanyhteydessä aiemminkin.Varaosakirja löytyi H:linnan Sisun varaosista mikä oli nimenomaan Sisun omasta akselistosta kertova niin vuodelta-73,marraskuu oli vielä maininta kirjassa.
  • Anonymous coward on 2007-Dec-25 20:07:50 Anonymous coward said

    vanaja61
    Mainitsemani telipaketit mitkä tulivat " piip " autotehtaalle,siis nämä telivetopaketit tuli jostain syystä junakuljetuksena.Niitä ei Väiski Nikkilä hakennut satamasta " piip "- yhdistelmällä,mutta kyllä Väiski satamassa kävi monen monituista kertaa hakemassa milloin Aec:n moottoreita milloin Rocwell-akseleita milloin mitäkin
  • Anonymous coward on 2007-Dec-29 20:03:39 Anonymous coward said

    häläppä
    Palatakseni perusasioihin, onko kuvassa nyt toinen niistä ent. Pellonraivauksen 9-ripaisella maskilla varustetuista 6x6-lavetinvetureista, jotka saivat myöhemmin maansiirtolavan harteilleen?

Random image

Adsense

Yhteistyössä

Popular tags

View more information