Putaja-17.6-07-024

Comments

Add a comment
  • Anonymous coward on 2007-Jun-20 18:45:27 Anonymous coward said

    Jalmus
    Ompa kunnon syöpymät tossa konepellissä! Miksiköhän niitä ei ole entisöinnin yhteydessä viitsitty tasoitella? Olisiko se nyt ollut niin kova vaiva?
  • Anonymous coward on 2007-Jun-20 19:42:54 Anonymous coward said

    V-J-V
    Jalmus on fiksu mies, "entisöinnin yhteydessä".....
  • Anonymous coward on 2007-Jun-20 19:52:01 Anonymous coward said

    elokuu
    Pahimmat "syöpymät" tulleet huonon pistehitsin irtoamisesta. Kummirenksun vastakappale siirretty uuteen paikkaan. Mitähän näillä detaljikuvilla nyt ajetaan takaa.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-20 21:49:59 Anonymous coward said

    Jalmus
    V-J-V:

    No jos tuo auto on sama, mikä täällä useammasa kuvassa esiintyy, niin mielestäni sen saattamista alkuperäiseen tai lähes alkuperäiseen kuntoon voisi jopa kutsua entisöinniksi. Ihan alkuperäiskuntoiseltakaan se ei nimittäin näytä.

    Vai haluaisitko kenties minun käyttävän asiasta jotain toista termiä?
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 14:59:58 Anonymous coward said

    V-J-V
    Uskon, että meillä on Jalmus samantyyppiset mielipiteet säilyneestä ajoneuvosta, entisöidystä ajoneuvosta ja miksei museoajoneuvoistakin. Ei käytetä niitä tuhmia nimityksiä, mitä mieleen voipi tässäkin tulla!
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 15:16:03 Anonymous coward said

    Jarkko
    En tiedä miten tässä tapauksessa asian laita on , mutta huomioon kannattaa ottaa moniakin seikkoja esim .resursit , puitteet ,lähtökohta.Tässä muutamia vaan mainitakseni.Itse en ole entisöinyt yhtäkään autoa , joten en ole mikään specialisti.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 15:56:24 Anonymous coward said

    Petri
    Kyllä se siinä pulunpaskan päällä aikansa pysyy sanoi entinen puhelinmies kun jakokaappia maalatessaan joku häneltä kysyi eikö vanhaa hilseilevää maalia pitäisi poistaa.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 15:57:54 Anonymous coward said

    V-J-V
    Tosiaan etukäteen kannattaa jo miettiä esim. missä tekee, mitä tekee, millä tekee, miten tekee, vai joutuuko teettämään jne. Osat ovat suuria ja painavia jne. Mutta mielestäni olisi tärkeää, että sen mitä tekee, niin tekee kerralla kunnolla! Kehtaa sen auton sitten pysäyttääkin jonnekin, eikä tarvi hävetä ja selitellä.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 18:14:05 Anonymous coward said

    Jalmus
    Kieltämättä juuri tästä kyseisestä autosta ja sen entisöinnistä on ollut liikkeellä mielipiteitä...
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 19:00:10 Anonymous coward said

    Petri
    jos kuvassa on tämä Sisu, josta on useampi kuva, niin autohan on tarrakilvillä, käännetään asia niin päin, että auto on saatu siihen kuntoon, että sillä voi ajaa ja liikkua tapahtumissa. Jos se olisi MR-kilvissä, niin tälläiset syöpymät yms olisi "rikos". Käännän keskustelun niin päin, nyt se saadaan omin avuin tapahtumiin, ja joku tuleekin kysymään omistajalta, sattuisiko tämä tarvitsemaan parempia osia.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 19:31:24 Anonymous coward said

    V-J-V
    Katoppas nyt Petri tarkemmin, kuvasin kahta eri Jyryä! Harmaahohtoinen rekkaveturi on MR-auto ja vihreä lava-auto on tarrakilvillä ja onkin hyvä aihio, jos omistaja alkaa entisöimään sitä.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 20:13:59 Anonymous coward said

    Petri
    Jos tämä on se MR-kilvissä oleva, niin HUHHUH! Kysyy otsaa tarjota MR-hyväksyttäväksi, ja erittäin vahvaa sormien läpi katsomista MR-tarkastajalta. Mitäköhän mahtaa lukea MR-todistuksessa?
  • Anonymous coward on 2007-Jun-21 21:30:55 Anonymous coward said

    elokuu
    Juu, nyt selvis mullekkin kun katselin vanhempia kuviani koneelta. "Varustelutaso" tosiaan lisääntynyt vuosien saatossa - hyväksynnän jälkeen. Tuon metallinhohtovärin olen mieltänyt väliväriksi ennen lopullista hyväksyntää, mutta.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-22 11:24:07 Anonymous coward said

    Jalmus
    Jos kyseessä on sama auto, joka oli Kristiinankaupungissa liikennöitsijä John Aspåsilla, niin metallihohto saattaa olla jopa alkuperäinen väri. Ylä-asteaikanani kuljin kymmenet kerrat saman(laisen) Jyryn ohi ja jollen aivan väärin muista, niin metalliväri se taisi olla. Tosin aikaa on vierähtänyt jo pian 25 vuotta. Joka tapauksessa nuo Aspås-autot olivat juuri tuollaisia harmaita.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-22 22:34:49 Anonymous coward said

    elokuu
    Aivan, ja mistä lähtien on aikuisten oikeasti ollut metallihohtoväri Sisun optiolistalla? Ja miten huomioidaan poronsarvet, jotka alkuperäinen omistaja on lippaan ruuvannut 1959?
    Tässä liikutaan taas sellaisella alueella, johon itse en halua välttämättä edes osallistua; The Never Ending Story.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-22 23:59:36 Anonymous coward said

    Syyskuu
    Aivan aikuisten oikeesti onko tullut mieleen, että auto on voitu maalata firman väreihin heti tehtaalta tultuaan. Koristeitahan aina on ollut esim. blaukkarityttöä ja misukkaukkoa joten sarvet ei nyt niin ihmeellistä ole. Tosin tähän ne on varmaan voitu ruuvata joskus 1963-1965 välisenä aikana.

    Ihmettelen tätä ha-puolelta tuttua nipotusta jossa tanarin penkinsävyä mietitään pitkään ennen hyväksyntää. Jos tälle linjalle lähdetään pitää jokaisen ka:n olla pelkkiä alustoja ;). Mielestäni tämäkin auto on aivan hyvä talteenotto ja kaikki on vielä mahdollista.

    Hyvää Jussia kaikille !!!
  • Anonymous coward on 2007-Jun-23 00:26:10 Anonymous coward said

    Niuho
    Tässä kuvassa on tukuittain virheitä. Konepellin kumilenkin asento virheellinen, POP-niiteillä virheellisesti kiinitetty konepellin ja sivupellin välinen pehmustenauha. Myös kumilenkin kiinnitys virheellisesti POP-niiteillä. Alkuperäisessä kumilenkissä ei valmistajan logoja näkyvissä. Sivupellin ja lokasuojan välinen profiilikumi korvattu epäm. palikoilla. Konepellissä syöpymiä ja ripojen välissä likaa/ruostetta jotka on ylimaalattu. Pehmustenauha tulipellin ja konepellin väliltä näyttäisi puuttuvan samoin konepellin sovitus on kehno.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-23 09:14:22 Anonymous coward said

    V-J-V
    Pienet turvallisuutta edistävät muutokset, kuten vilkut, turvavyöt jne. ja oman aikansa lisävarusteet voidaan hyväksyä museajoneuvoon! Toivottavasti mitään kilpailua ei sentään jatkossa järjestetä, kenellä komeimmat hirvensarvet MR-kuormurissa ja voittajalle painepesuri jne! Varsin ahdistava jo ajatuksenakin, että esim. 15-piikkiset (per.puoli) ukkohirven lapiosarvet Vanaja-sorasarjan voittaja-autossa! Mistään niuhottamisesta ei nyt ole kyse, vaan siitä, että museoautot ovat näyttelyissä aina edustamassa omaa aikakauttaan, kuvausten ja keskustelujen kohteina ja ne edustavat myöskin tuleville entisöijille sitä tasoa, mikä on museajoneuvo. Kaikki virheet lähtevät kloonantumaan ja koko museajoneuvojen arvostus ja MR- tarkastajien arvovalta jne. saattaa saada pahojakin kolhuja jo yhdestäkin "riman alituksesta". Lisäksi on erittäin väärin niitä entisöijiä kohtaan, jotka tekevät työnsä kunnolla, että toinen saa samat edut ja MR-statuksen tosta vaan!
  • Anonymous coward on 2007-Jun-23 10:20:33 Anonymous coward said

    V-J-V
    Kaikille meille on varmaan selvää, että vanhojen kuorma-autojenkin säilyminen on se ykkösasia! Mutta se on harmi, että ei ole museoautojen ohella toista "sarjaa" ns. säilyneille ajoneuvoille tai jotain vastaavaa. Säilynyt ajoneuvo, kun todella harvoin on entisöimättä museoajoneuvo. Ei se ruostepaikkojen ym. peittäminen/ylimaalaus ja muu pikafiksaus autosta museoautoa vielä tee. Ja toisaalta autohan menettää myöskin aina paljon itsestään, kun se entisöidään, jopa entinen hajukin voi lähteä. Hienojen ja kunnolla entisöityjen ajopelien kohdalla on tullut taasen sellainenkin lieveilmiö esille, kuin ylientisöinti ja osalle MR-kuormureistakin on mennyt jo pikkuisen "tuunauksen" puolellekin. Itse en käsitä, kun ensin tehdään esim. hieno ja paljon rahaakin vaatinut täysentisöinti jonnekin vanhaan Scaniaan ja sitten lopputulos pilataan asentamalla joku niklattu tai kromattu "nykyajan" pystypakoputki lämpösuojineen siihen!
  • Anonymous coward on 2007-Jun-24 21:54:18 Anonymous coward said

    Jari K
    Tiedän ainakin yhden ammattitaidottoman harrastelijan, joka on vuosikaudet entisöinyt autoaan tavoitteena saada se joskus valmiiksikin. Uskonpuutteen yllättäessä kynnys ylittyy kun sopii itsensä kanssa, että tekee niin hyvin kuin osaa.
    Vanha kuorma-auto liikennekelpoiseksi saatettuna on kunnioitettava saavutus sinänsä. Teoreetikot puuttukoot edelleen pop-niitteihin ja kumipaloihin...
  • Anonymous coward on 2007-Jun-25 07:36:05 Anonymous coward said

    Se
    On Entisöinti piireissä ollut maailman sivu havaittavissa, että kaikki projektit ei edisty samlla nopeudella vaikka lähtökohdat olisivatkin samanlaiset, monellakin on ehkä muitakin projekteja yhtä aikaan työn alla , ja arjenkiireet on yksi hidaste . Taloudelliset asiat on mielestäni hyvin varteen otettava hidaste projektin edistymisessä, kaikki ei ole liikennöitsijä neuvoksia , insinöörejä , eikä teknikoita jotka pystyvät varaamaan projekteihin suurempia pudjetteja ja näin ollen ehkä vaikeimmat ja hitaammat työvaiheet teettämään ammatti verstaissa joka kaikelta osin aivan varmasti nopeuttaa kohteen edistymistä.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-25 09:16:32 Anonymous coward said

    V-J-V
    Usein onkin niin, että juuri ne "pienen budjetin" kaverit, jotka tekevät paljon projektiinsa ihan omilla käsillään, pääsevät myöskin parhaimpiin lopputuloksiin! Siinä sitä joutuu väkisinkin penkomaan "matkan varrella" tietoa entisöintikohteeestaan ja oppii kyllä tietämään, mitä juuri siinä mallissa kuuluu olla ja miten se on alkujaan tehty jne. Näillä kavereilla on vielä sitäkin, kun ennen vanhaan puhuttiin ammattiylpeydestä (vaikkeivät kerskukkaan sillä) ja MR-status tulee ajokille sitten joskus todella tehdyn työn perusteella, ei puhumalla! Kuten jo aiemmin tuolla kirjoitin, pitäis olla joku toinenkin sarja säilyneille ja ei (vielä) MR-kuntoisille ajopeleille, jotta niittenkin omistajat pääsisivät (normaalia huokeammin!) välillä ajelemaan ja into säilyisi koko harrasteprojektiin.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-25 12:34:50 Anonymous coward said

    Ajatuksella
    Voisi leikitellä varmaan loputtomiin, tuon "toisen sarjan" tiimoilta, mutta ideana ei pöllömpi,edellyttäen että autot on todella tieliikenne kelpoisia 30 v tai yli vaikka ei niin alkuperäisä olisikaan, se että miten verot ja vakuutukset menisi niin ideana sama kuin MR tunnuksilla olevillakin, ainoastaan tietty aika jakso vuodesta , jolloin nämä "kotikutoiset" saisi voimassa olevan vakuutuksen huokeammin .Tämänlainen käytäntö tietysti saataa joidenkin osalta hidastaa ajoneuvonsa MR-rekisteröintiä ,mutta voisihan siinä olla tietyt ehdot tuon "välimalli vakuutuksen" kanssa esim puoli vuotta kerrallaan ja ajoneuvoa kohden maksimissaan 3 kertaa.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-26 00:31:02 Anonymous coward said

    Eki
    Olenpa V-J-V:n kanssa hyvin pitkälle samaa mieltä entisöintiasioista yms. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että näille liikennekelpoisille veteraani autoille jotka on otettu talteen ja ovat entisöitävissä, voisi olla esim. harrasteajoneuvo luokka. Näillä olisi samat rajoitukset kuin MR-rekisterissä olevilla. Katsastus voisi olla kuitenkin vuosittain. Tälle luokalle voisi asetta jonkun lisämaksun jotta porkkana säilyisi MA-ajoneuvoksi muuttamiseen, se voisi olla esim. porrastettu liikennevakuutus. Näin kalusto pysyisi paremmassa kunnossa eikä jäisi takapihalle happanemaan.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-26 19:31:17 Anonymous coward said

    V-J-V
    Henkilöautopuolelta yksi kysymys raadille MR-autoista. Olisitko sinä hyväksynyt esim. seuraavanlaisen Pyhimys-Volvon MR-autoksi: Maski 6-7v liian nuori, Vanteet 4-5v nuoremmasta autosta, Pölykapselit 6-7v autoa nuoremmat ja eivät lainkaan Pyhimyksestä onneksi kuitenkin Volvosta, Osa verhoilusta tehty samettikankaalla (alkuperäinen muovikangasta), Koko kojelaudan alaosakin 4-5v nuoremmasta autosta jne. Itse olisin sitä mieltä, että juuri semmoinen rinnakkainen harrasteautoluokka olisi tämmöisiä kerättyjä ym. yksilöitä varten. Ystäväni jo edesmennyt kovanluokan Volvo-mies kertoi, että Pyhimys-kerhostakin heiltä oli joskus tarjottu jopa ilmaistakin ammattiapua Mr-tarkastuksiin mutta sitä ei kuulemma tarvittu/huolittu.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-29 08:27:39 Anonymous coward said

    vanaja61
    Nimimerkki Jari K.
    Kerro sille kaverille että jatkaa edelleen samalla linjalla,siis ei tee oikotietä missään vaiheessa entisöinnin suhteen,vaikka varmaan joskus tuskaantuu kun tuntuu ettei tule ikinä valmiiksi.Taidan tunteakin kaverin,ja kaverin auton ketä tarkoitat ja tiedän että sieltä valmistuu hieno auto,malliltaan jopa voisi sanoa harvinainenkin.On hyvä että on noita sinun mainitsemiasi " teoreettikkoja " olemassa sillä heiltä tulee arvosteluja kyllä ja he ovat myös juuri heitä ketä varten näitä entisöidään ja laitellaan,sillä heillä on tietoa ja silmää juuri näihin epäkohtiin kun on juuri kuvankin Sisun kumin palat ym.Kyllä tulee itsellenikin mieleen juuri tuosta Sisun konepellistä,ja kumilengsuista että olisi tuon voinut samalla vaivalla tehdä alkuperäiseenkin asuun.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-29 11:21:19 Anonymous coward said

    tane
    Yksi entisöinnin hyvä puoli on se että saa näprätä laitteen kanssa niin kauan kuin itseään huvittaa,eikä ole ilmoitus velvollinen kenelekkään valmistumis aikataulusta.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-29 11:25:02 Anonymous coward said

    elokuu
    Noin ei voi sanoa kuin poikamies!
  • Anonymous coward on 2007-Jun-29 13:07:35 Anonymous coward said

    tane
    Luulisi poikamiehillä olevan muunkinlaisia harrastuksia kuin vanhat laitteet.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-29 13:41:27 Anonymous coward said

    V-J-V
    Nyt, kun sopivasti tämäkin juttu jo rönsyilee (ja kuuluukin, ettei jutut mene ihan kuiviksi!), niin kattokaapas ajoneuvohistoriaa www.kantapuu.fi ja esim. kuvahaulla Kuorma-auto tulee muistaakseni 46s mielenkiintoisia kuvia! Hiukan vielä tähän MR-autoasiaan, on pirun hyvä määritelmä eräältä konkaritarkastajalta: "sen, mitä silmä näkee, pitäis olla alkuperäistä tai alkuperäisen kaltaiseksi entisöityä" kaikki muu on vapaata!
  • Anonymous coward on 2007-Jun-29 23:42:19 Anonymous coward said

    Jarkko
    Tuohon konkaritarkastajan määritelmään on mielestäni hyvinkin perustellut syyt .En tiedä kuinka on 40-50 lukusten kanssa ,mutta esim . jo 60 lukusissa menee jarruputkea ,sähköjohtoa siinä määrin ,että on aika hankala löytää esim . jarruputkea tänä päivänä jonka seinämävahvuus on sama kuin 60 luvulla. Uskallan väittää että autot jotka on esim.90 luvulla entisöity ja museorekisteröiyty ja johon on jouduttu vaihtamaan esim.jarruputkia , niin seinämävahvuus on eri kuin 60 luvulla tai 40-50 luvulla valmistuneisssa autoissa. Jos nyt tarkkoja halutaan olla ,niin tässä yksi esimerkki tuosta alkuperäisyydestä ja sen määritelmästä ja rajasta kuinka alkuperäinen sen auton täytyy olla katsastuksessa.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-29 23:46:49 Anonymous coward said

    Jarkko
    Elikkäs sen minkä mitta heittää , sen kitti peittää .
  • Anonymous coward on 2007-Jun-30 00:23:32 Anonymous coward said

    Jarkko
    En usko että Suomesta löytyy yhtäkään semmoista museo ajonevotarkastajaa joka tietää katsastus vuorossa olevasta ajoneuvosta kaikesta kaiken vaan osa jää väkisinkin arvailujen varaan, niin tekijältä kuin syyni mieheltäkin .Tuossa on pöydän kulmalla hyvältä ja vanhalta kaverilta lainaksi saatuja Sisun korjausohje ja varaosakirjoja joista ilmenee juuri edellämainitun merkin mallikohtaisia eriäväisyyksiä jopa samalle automallille ja samalle vuosiluvulle .Niitä tossa kuukaudenpäivät lähes herkeämättä kannesta kanteen silmät tapillaan katottu pojan kanssa ja tultu siihen loppu tulokseen että ei tainnu välttämättä auton uutena ostanu asiakaskaan tietää että mitä kaikkea on autoon saannu Esim.R-mallin Jyry-Sisuun löytyy 4 eri moottori vaihtoehtoa jo vuoteen 72 mennessä. Ja vaihteistoja 5 eri mallia.
  • Anonymous coward on 2007-Jun-30 20:28:33 Anonymous coward said

    V-J-V
    Olet Jarkko ihan oikeassa, samaa papusoppaa ne tarkastajatkin syövät ja uskoakseni pirusti sen jälkeen piereskelevätkin! Mutta monta mokaa olisi jäänyt tulematta, mikäli olisivat käyttäneet sitä mahdollisuutta, mitä tarkastuspykälätkin heille jo suovat, että viimekädessä on ajopelin omistajalla velvollisuus esittää dokumentit epäselvistä/kiistanalaisista seikoista ennen ajopelin MR-hyväksyntää! Mutta vaarana on tietysti silloin, jos jotain kysyy, että tulee näyttäneeksi myöskin sen, miten vähän/paljon itse ko. laitteesta tietääkään! En tiedä, missä vaiheessa menee tarkastusoikeuksien saaminen esim. henkilöautopuolella eri merkkikerhoille mutta siellä se tieto luuraa ja rima olisi varmasti paremmin "kohallaan" ja samalla korkeudella kaikille.

Random image

Adsense

Yhteistyössä

Popular tags