Joo, pojat ryömii maastossa

Comments

Add a comment
  • Anonymous coward on 2006-Feb-05 10:10:52 Anonymous coward said

    Jorma
    eikös tuolla Vammalan seudulla ollut tuollainen Kärppä-Sisu myynnissä
  • Anonymous coward on 2006-Feb-16 19:35:35 Anonymous coward said

    Suntio
    kyllä vain mutta se Vammalan sisu oli nokia yhtiöiden vanha ja väriltään sininen.
  • Anonymous coward on 2006-Feb-16 20:28:04 Anonymous coward said

    V-J-V
    Jotta joku ei nyt ymmärtäisi väärin, niin tämä armeijan auto tietenkin Vanaja.
  • Anonymous coward on 2006-Feb-16 22:58:30 Anonymous coward said

    Suntio
    erehdyttävästi vaan kyllä muistuttaa Kärppä-Sisua,en tiennytkään että Vanajaltakin on tullut tuollainen Kärppä-Vanaja.
  • Anonymous coward on 2006-Feb-19 15:27:11 Anonymous coward said

    vanaja61
    kyllä se vanaja on tyyppi AS-100 ja tehtiin etupäässä armeijalle.oli niitä kyllä siviili käytössäkin,tehtaan oma huoltokoulu autokin oli tämmöinen.
  • Anonymous coward on 2006-Feb-19 20:50:43 Anonymous coward said

    kessu-73
    Näitä Ford Traderin 510E-moottorilla varustettuja Vanajia oli puolustusvoimilla tyypeillä VAKS-3600 (vm 1960-1961) ja AS-33K/3600 (vm 1962). Yhdessä oli jopa puoliperävaunu.
    Vähän samantapaisella nokalla oli myös nelivetoinen AEC:n moottorilla varustettu NS-47/4000, joita puolustusvoimat hankki vuosina 1962 ja 1964.
  • Anonymous coward on 2006-Feb-19 21:20:33 Anonymous coward said

    V-J-V
    Tehtaan huoltokoulun auto HKT-67 vuodelta 1963 oli umpikopillinen AS-21B/3600 Bedfordin 3,52-litran bensakoneella!
    Ainakin Keuruulla tankattiin näihin armeijan vinokeulaisiin todellakin "tiisseliä" tankkiin.
  • Anonymous coward on 2006-Feb-24 15:44:14 Anonymous coward said

    Antero
    Muutamiin Hirvas Vanajiin laitettiin myös Bedfordin dieseleitä
  • Anonymous coward on 2006-Mar-30 18:01:35 Anonymous coward said

    JVallu
    Tuon näköisiä kärryistä tähteeksi jääneitä hyttejä yms. oli joskus yhden isännän laanilla ja kyl ne Vanajia oli.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-25 07:55:20 Anonymous coward said

    vanaja61
    Tehtaan huolto ja kouluauto Vanaja (HKT-67)oli Leyland 0.400 135hv diesel moottorilla varustettu.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-25 14:22:51 Anonymous coward said

    V-J-V
    Vanaja61, olis kiva saada lisäinfoa siitä, että tehtaan huoltoautossa olisi uutena ollutkin Leylandin kone? Nimittäin aivan tehtaan "ytimestä" on peräisin tarkistettu tieto (mustaa valkoisella!), että uutena oli siinä tyyppimerkin mukaisesti (AS-21B) se pienempi Bedfordin bensakone! Myöhemmin on tietysti voitu vaihtaa vaikka pikku-Cummins nokalle.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-25 20:44:21 Anonymous coward said

    vanaja61
    Kun nämä kuuluisat maailmanpankki Vanajat oli luovutettu eri tiemestaripiireihin ja ensinmmäiset huoltojen aika oli käsillä niin tehtaan korjaamolta lähti asentaja V.Valkama kierteleen näitä tiemestaripiirejä ja tekemään ne huollot juuri tuolla Vanajalla (HKT-67)ja häneltä kuulin tuon moottorin ja että Leyland 0.400 135 hv.Ja epäilen jo senkin takia olis tehdas laittanut jo uutena siihen Diesel moottorin kun sillä ajettiin pitkiä matkoja (Bensa on ollut aina kallista).Itse muistan tuon Vanajan pikkupojan silmin kun se täällä H:linnassa liikku,ja pääsinhän Isäni mukana joskus tehtaalle ja korjaamolle ja tuo kyseinen Vanaja oli siellä,mutta ei tullut mieleen katsoa koskaan omin silmin mikä "mylly"siellä pellin alla on.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-25 21:58:58 Anonymous coward said

    P.B
    On siinä täytynyt olla sitten aika moinen varaosa arsenaalikin mukana,sillä eikös niissäkin Vanajissa ollut kahta eri moottotia.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-25 22:39:31 Anonymous coward said

    vanaja61
    Kyllä.Aec ja Leyland,tosin valtaosa näistä TVH:n mallin Vanajista oli Leylandilla.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-25 22:47:42 Anonymous coward said

    P.B
    Niin tais olla .Olikohan siinä jotain valtion säästö pudjettia noudatettu kun oli laitettu Leyland ,eikä sitä tehokkaampaa AEC moottoria?
  • Anonymous coward on 2006-Jul-25 23:17:42 Anonymous coward said

    vanaja61
    Niin paha sanoa tuohon säästöohjelmaan mitään.Se mitä näitä tvh:n mallin Vanajia tuli nelivetoisena niin niissä olikin Aec:moottori ja kun muistaa että on kyseessä vuosi 1966:s niin tuo Aec:n 690:pi moottori oli 200 hevosvoimainen.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 08:02:49 Anonymous coward said

    V-J-V
    Minä, vaikka en mitään helpolla uskokaan, niin olettaisin kuitenkin rakennekortissa olevan oikea merkintä firman oman huoltoauton moottorista!
    Mutta, ei tämä nyt mikään elämää suurempi kysymys ole, osa Vanajien kiehtovuuttahan on juuri jumalaton epäselvyyksien viidakko!
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 10:29:24 Anonymous coward said

    vanaja61
    Kyllä.Hyvin sanoit ei ole elämää suurempi kysymys.Vanajien maailma on tosi kiehtova,juuri tuon epäselvyyksien ym muiden kirjavuuden takia,kuten nyt tämä moottoriasiakin.Olen lähes varma tästäkin asiasta että ollaan molemmat oikeassa,jaa niin mitenkä.Epäilen että Auto on ollut valmistuessaan Bensakoneella ja tehdas on ympännyt siihen sit heti kohta tuon Leylandin.Auto on voitu tilata jollekin muulle asiakkaalle ja syystä tai toisesta jäänyt tehtaalle,ja näin tehdas on ottanut auton omaan käyttöön.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 11:01:10 Anonymous coward said

    P.B
    Elikä toisin sanoen ,meidän on täälä galleriassa aivan turha ihmetellä ja kummastella Vanajien mallikohtasia eriäväisyyksiä,me ei niitä varmaan täälä saada selvitettyä,kun jokainen auto on räätälöity asiakkaan tilausten mukaan,niin EHKÄ ainoa keino on(mutta mahdoton) saada selville auton uutena ostaneelta asiakkaalta että minkä tähden se on juuri nyt sitten tuon näköinen. Oma epäilykseni on että myös aikoinaan esittely kierroksellakin olleet autot olivat jo asiakkaan autoja.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 11:34:27 Anonymous coward said

    V-J-V
    Itte olen kyllä sitä mieltä, että Vanajista kannattaa niin kauan vielä höpötellä, kun noita vanhoja kuljettaja- ym. muita jermujakin on vielä siinä kunnossa, että Reinot menee jalkaan, eikä niihin kusta! Niille, jotka eivät itse ole eläneet Vanaja-aikoja, on varmaan pirun vaikeaa päästä koko merkkiin sisään, se ei hyvin monisärmäisenä aukea todellakaan helpolla.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 11:41:28 Anonymous coward said

    vanaja61
    Kuten V-J-v jo aikaisemmin kommentissa totesi että Vanajien suhteen ei kannata ihmetellä mitään sillä niin kirjava tuo "käikälän kanian"maailma on.Mutta olen suunitellut,ja aionkin sen toteuttaa kutsua koolle näitä Vanajan tekijöitä ja suunitelijoita ja varaosamiehiä ja korjaamomiehiä muistelemaan noita Vanajan aikoja.Kuten hyvin tiedämme heistä tuli sitten myöhemmin Sisun miehiä,mutta kyllä se Vanaja heillä on edelleen "sydäntä lähellä" Tilaisuudessa voisi juuri kysellä iva-vanajan lokasuojat ym ym mieltä painavaa asiaa!
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 12:08:39 Anonymous coward said

    V-J-V
    Edellissä kommentissani sanoin, että Vanajat ei aukea helposti nuorille mutta on myös tapauksia, kun Vanajat on jo "sulkeutunut" vuosikymmenien jälkeen jopa aivan Vanajaorganisaation huipullakin olleilta! Mm. Senior-Mobilistissa on ollut pahasti flopannut Vanajajuttu aikoinaan. Yritettiin oikaisua, jotta paljonkin väärää tietoa/kuvatekstejä ei jäisi kirjoitettuna jälkipolville mutta sitä ei hyväksytty! No, eipä ole tarvinnut lukea ko. lehteä enää sitten 1/2000 jälkeen.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 12:39:50 Anonymous coward said

    vanaja61
    Olen itsekin huomanut saman ilmiön että huipullakin on "tuulennut"eli on muisti virheitä.Mutta kun heitä on yhtäaikaa koolla niin siinä voisi tuo muisti virkistyä kun kolleega vieressä myös muistelee.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 12:43:14 Anonymous coward said

    P.B
    Toki puhua kannattaa Vanajista aina tilaisuuden tullen ,mutta se mitä tarkoitin oli että ei noita mallikohtasia eriäväisyyksiä kannata kovin paljoa ihmetellä,sillä varmaan meistä jokainen joka on ollut tekemisissä Vanajan kanssa,kuka ajanut ,kuka korjannut ,niin tietää että kahta samanlaista ei ole ja se oli muuten Vanajan yksi vahvuus että pystyi räätälöimään asiakkaalle valmiin auton.Itse olen sen verran nuori(vuotta vaille 50)että en juuri kerinnyt ajamaan enkä paljoa remontoimaankaan niitä.Vanajat joilla kerkesin saamaan työstä tuntumaa olivat jo ehtoopuolen autoja(2,5vuotta työkseni)niin en sen perusteella vielä tituleeraa itseäni miksikään Vanaja tietäjäksi.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 12:46:50 Anonymous coward said

    elokuu
    Tämä nyt menee hieman ohi tämän sivuston tarkoituksesta, eli kuvien kommentoimisesta, mutta kun ei Suomesta muutakaan paikkaa löytyne. V-J-V: voisitko vaikka täällä esittää korjaukset mainitsemasi Senior Mobilistin kuvateksteihin?
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 18:43:45 Anonymous coward said

    vanaja61
    Hups!niinpä se vähän lipsahti ohi kuvakommentista,mutta tuosta kuvasta päästiin aiheeseen Vanajan kirjavuuteen ja erityisesti tuosta moottoriasiasta.Toivottavasti Kuukuna ei ratkee liitoksistaan ja antaa meidän keskustella kun ei ole muutakaan galleriaa.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 23:01:43 Anonymous coward said

    P.B
    Tuohon Hirvas Vanajan moottorin vaihtoon en oikeen jaksa uskoa,eikös tämä Vanaja malli(hirvas)ollutjuuri puolustusvoimille suuniteltu malli ja epäilen ettei niitä mennyt yksityis käyttöön ainakaan uutena ja armeija tuskin on perunut tilaustaan ei ainakaan yhden auton kohdalla, olis niitä ollut varmaan useampi peruttu auto tehtaan nurkissa.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 23:26:06 Anonymous coward said

    vanaja61
    Totta puhut,ei varmaan armeija perunut mitään.Armeijan perussääntöihinkin kuuluu ettei peräännytä.Olihan tämmöinen "kärppä-Vanaja"miksi sitä täällä Hämeenlinassa kutsuttiin mm:ssa Tampella oy:lla ja oli niitä myös eri laitoksilla.Ja tämä huoltokoulu Vanajan moottori ja sen vaihto oli ihan oma arvaus,ei siis mitään Fakta tietoa,itse en pidä mahdottomana vaikka noin olisi tehty.Vähän harmitta kun melkein tunsin auton kuin "pierun hajun"ettei tuo moottori tullut tarkistettua kun kävin Faijan kanssa tehtaan korjaamolla ja naapurini Pöntisen Ali sillä joskus oli yötä kotona.Mutta jos tuo "audienssi"mitä olen suunnitellut toteusi niin eiköhän tuollekin asialle totuus saada.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-26 23:40:48 Anonymous coward said

    P.B
    Se audienssi on tosi hyvä juttu niiden Vanaja gurujen kanssa jos se on onnistuakseen,silloin varmaan selviää monta asiaa,mutta kyllähän se on meidän kaikkien otettava huomioon ettei ne vanhat parrat varmaan muista että miksi juuri esim. Hirvas tai maailman pankki Vanajiin tuunattiin kahta eri moottori mallia tai että miksi oli kahta ellei kolmea eri lokasuoja mallia (meillä päin patanokka Vanajissa),eikös ne ala oleen kaikki jo ikämiehiä (yli 70)
  • Anonymous coward on 2006-Jul-27 08:32:11 Anonymous coward said

    vanaja61
    Tiedän ettei ne nyt vielä ole niin "pölypäitä"etteikö ne varsinkaan esi:Hirvas-Vanajaa tai iva-Vanajaa muistaisi,se oliskin jo eri juttu tuon muistin kanssa jos heiltä kysyisi jotain yksittäis-Vanajaa jotain erikseen tilattua ja mikä oli tekniikka mikä oli mikäkin,uskon itse ainakin että heiltä saisi puristettua jotakin meille ja nuorenmmille tietoa ulos.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-27 08:56:31 Anonymous coward said

    V-J-V
    Joskus on kantautunut huhuja, että Vanajasta olisi jotkut tahot kaavailleet tehtäväksi vielä yksityiskohtaisempikin kirja, mitä H-linnan tehtaan historiikissa näistä oli. Noilla autokirjailijoilla täytyy olla luonnollisesti paljon tietoja Vanajistakin mutta tuskin heitä saa harrastusmielessä "ampumaan pyssyjään tyhjiksi" ihan noin vaan!
  • Anonymous coward on 2006-Jul-27 08:59:52 Anonymous coward said

    vanaja61
    Tämä on asia joka ei kyllä kuulu tänne,mutta en malta pitää turpaani kiinni.Olin noin kolme vuotta sitten yhteydessä Vanhat Sisut ja Vanajat kerhon puheenjohtajaan ja esitin tätä kokousasiaa,ja samalla tarjosin itseäni eräänlaiseksi "linkkimieheksi" kerhon ja tehtaan välille.Eivät olleet kiinnostuneita koko asiaan,kyllä tyrmistyin että on joku merkkikerho olevinaan ja tämmöinen mahdollisuus tarjotaan ja ei kiinnosta!
  • Anonymous coward on 2006-Jul-27 10:30:44 Anonymous coward said

    elokuu
    Luettuani näitä useita kommentteja Vanajan autotehtaan melko luovasta kokoonpano systeemistä, niin onhan tässäkin mahdollisuus jompaan kumpaan - V-J-V:n ja vanaja61:sen väitteeseen. kessu-73 on ihan oikeassa, malli on AS33, vuosimalli 1962 ja moottori Ford 510E. Mutta näitä Hirvas-Vanajia oli puolustusvoimilla ennen edeltäneen VAKS mallin hankintoja testattavana koekäytössä kaksi, joista toisessa oli Bedfordin ja toisessa Leylandin moottori. Joten koulutusautolle lienee 50 - 50 senssit jommalle kummalle moottorille?
  • Anonymous coward on 2006-Jul-27 11:47:16 Anonymous coward said

    V-J-V
    En tiedä ymmärsinkö "elokuun" kommentin nyt väärin mutta kuvan Vanaja on tosiaan AS33K/3600 (huom!K=Tradermottinen) ja huoltoauto sen sijaan tyyppiä AS21B/3600 (huom! tässä tunnuksessa tuo B!), näin rakennekortit kertovat. Tehtaan huoltoauto ei ollut kenenkään peruma tilaus vaan tehtiin (jämistä, kuten joku sanoi) suoraan omaan käyttöön. Ei tämä nyt olisi eka Vanaja, jossa moottori olisi vaihdettu valmistumisen jälkeen.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-27 12:53:29 Anonymous coward said

    vanaja61
    Kuten jo aikasemmin mainitsin että tämä asiakkaan peruma tilaus oli vaan minun oma epäilys.Tehtaalla oli oma puoliperävaunu ja siinä veturina tuo AEC hyttinen Vanaja ja se olikin juuri tullut tehtaan omaan käyttöön juuri noin,taisi olla poisotto auto.
  • Anonymous coward on 2006-Jul-27 21:12:40 Anonymous coward said

    elokuu
    Nimenomaan tarkoitin sitä, että: lukemani mukaan tehtaan "dokumentointi" on ollut niin sanotusti toiskätistä. Ja siitä johtuen en perusta paljoakaan tuohon K-kirjaimeen ja sen Ford merkitykseen (hirveän loogista?), vaan luotan enemmänkin armeijan dokumentointiin, eli ylläolevan auton mallitunnus oli AS33-3600. Huoltoauton taas ajattelin olevan jompikumpi aikoinaan SA:n testeissä olleista yksilöistä, jotka olivat aiemmin mainituin moottorein varustettuja. Mielestäni tämmöinen testikäytöstä palautettu auto on enemmänkin niin sanottu jämävärkki, kuin mikään peruttu asiakastilaus. Myös ylempänä mainitussa Senior Mobilistissa huoltoauton kerrotaan olleen Leyland dieselillä. Tiedä näistä; moniko tiesi Sisun A-45 (eli aka Proto) malleja olleen puolustusvoimilla myös GM:n V8 moottorilla?
  • Anonymous coward on 2006-Jul-28 12:23:11 Anonymous coward said

    V-J-V
    Dokumentointi valmistuneista ajoneuvoista oli Vanajalla hyvää oman aikansa tasoa ja esim.parempi kuin Sisulla. Virhekirjauksia tuli välillä, kun joku ei hallinnut kirjaamista. Ja kyllä tehdas nyt paremmin tietää autojensa mallit, kuin joku Armeija. Jos Armeijan dokumentointi olisi hyvää, niin luulisi heidän sitten tietävän edes sen, mitä ajopelejä heillä yleensäkin on ollut! Valitettavasti homma ei ole ollut näin. Meilläpäin puhutaan ”sinisilmäisyydestä” silloin, kun tarkoitetaan henkilöä, joka uskoo lähes kaikkeen, myöskin siihen, mitä lehdet kirjoittavat. Tämä ”sinisilmäisyyden” vaara vaanii erikoisesti myös lehtien Vanaja-jutuissa, eikä joku Senior-Mobilisti ole yhtään sen parempi vanajajutuissaan, kuin muutkaan.
    Olisi mielenkiintoista tietää lisää, niistä VAKS-3600 sarjaa edeltäneistä parista bensakoneellisesta koeautosta? Onkohan kuvia jossain näkynyt jne.?
  • Anonymous coward on 2006-Jul-29 10:22:24 Anonymous coward said

    elokuu
    Kai minua on nyt tulkittu hieman väärin. Tai minä? Tuolla aiemmin mainitsit, että kolmekin autoa on ollut samalla sarjanumerolla, joten on siinä ollut varaosamyyjillä tekemistä! Tiedän kyllä mikä on "sinisilmäinen", enkä koe itseäni sellaiseksi. Miltei jokaisessa lehdessä ja kirjassa on virheitä. Patrian historiikissä mainitaan sivulla 63 nuo testiautot, ja kuten aiemmin sanoin: "joista toisessa oli Bedfordin ja toisessa Leylandin moottori". Bedford oli bensa ja Leyland diesel. En tarkoittanut VAKS:n edeltäjää, vaan kuvassa olevan AS33K:n edeltäneeen mallin VAKS testiautoja. Kuvista en tiedä, ainahan niitä kaipaisi enemmän.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-03 14:31:18 Anonymous coward said

    vanaja61
    Kyllä tuo 3-alustanumeroa on täyttä potaskaa!Olisi siinä katsastusmies ollut vähän naama happamana kun tuollainen olisi eteen tullut.Mutta joku työnumero on voinut olla sama,jopa kolmessa tai useammassakin Vanajassa,kuten juuri noissa Hirvas-Vanajissa.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-05 14:17:52 Anonymous coward said

    V-J-V
    Lisää "alustanumeropotaskaa": Aivan takuuvarmasti on ollut myöskin samoja Vanajia liikenteessä enemmän, kuin yhdellä alustanumerolla! Hyvänä esimerkkinä esim. Kuivalahden VPK:n paloauto N6-69/4800. Rek. TOP-120. Ensimmäinen alustanumero 116122 lyötiin siihen joukukuussa 1967 ja sitten kesäkuussa 1968 tempaistiin siihen komeampi alustanumero 208001! Eikä tämä nyt suinkaan ainut ole, mistä on esim. mustaa valkoisella mutta uskoa ei kenenkään tartte tätäkään!
  • Anonymous coward on 2006-Aug-05 17:24:01 Anonymous coward said

    vanaja61
    Ensinnäkin ihailut että sinulla dokumenttia vähän joka juttuun,kuten esim:tehtaan huolto/koluauton moottoristakin.Kun kerroit että kolmekin alustanumeroa niin ymmärsin sen että yhtäaikaa kolmessakin eri Vanajassa sama numero.Mielenkiintoista miksi ne on tarvinut vaihtaa,vähän epäilyttää koko juttu!
  • Anonymous coward on 2006-Aug-05 17:59:51 Anonymous coward said

    V-J-V
    Vaikka jo kerran sanoinkin, että en palaa enää tähän huoltoauton moottoriin, koska minulle se ei ole muutenkaan mitenkään teknisesti merkittävä juttu Vanajan autotuotannossa, niin totean vaan, että sen auton rakennekorttiin on merkattu moottoriksi tuo Petterin bensakone. Itse en ole autoa edes koskaan nähnyt ja en ole muuta siitä väittänytkään! Asia on kaiken lisäksi tehtaan kortistosta tarkastettu vielä noin runsaat 10v sitten, kun siitä eräässä porukassa käytiin kovastikin keskustelua. Tuota Kuivalahden paloautoa venytettiin tehtaalla mm.puoli metriä jne.ja sen jälkeen se sai uuden alustanumeron. Faktaa sekin on valitettavasti.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-05 19:10:30 Anonymous coward said

    vanaja61
    Onhan noita autoja lyhennetty ja venyttetty mailman sivu,mutta ei niissä kyllä alustanumeroon ole puututtu,epälen ettei se ole oikein luvallistakaan vaikka tehdas onkin kyseessä.Johan siinä menisi katsastuskonttorin kantakortisto sekaisin.Mutta ei me nyt ruveta siitä asiasta ,ainakan riitelemään,eihän.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-05 20:03:28 Anonymous coward said

    kessu-73
    Kyllä se oli juurikin, niin että hyvin usein kun tehtaalla tehtiin muutostöitä Vanajiin, niin samalla arvottiin uusi alustanumero. Kyllä näitä yksilöitä on aika paljonkin. Eniten systeemit meni siinä sekaisin, tehtiin uusia tyyppejä papereilla 1961 esim.VAK-4300 -> A-47/4300 ja taas 1963 uudestaan A2-47/4300. Alustanumerosarjan säilyessä samana. Myös hyvin varhain -50-luvulla käytettyjä alustanumerosarjoja käytettiin -60-luvulla uudestaan ja jokusen kerran unohtui joku auto. Kirjausvirheitä rakennekorteissa oli myös silloin tällöin, näitä näkyy sitten jälkeenpäin kortteihin oiottu.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-05 20:41:32 Anonymous coward said

    vanaja61
    Höpö höpö!
  • Anonymous coward on 2006-Aug-06 13:30:19 Anonymous coward said

    V-J-V
    Herra "vanaja61" kinaa nyt turhaan aivan päivänselvästä alustanumerointien tuplakäytöstä! Katoppa Vetkun galleriasta kohdasta nykyaika Vainikan Paven Vanajan NT3-68/4800+1150 (RAH-126) kuvaa ja soita Siilinjärvelle ja kysy, onko tuossa Gröönroosin Pertille Heinolaan 8.2-63 valmistuneessa autossa al.no. 111002, vielä tuo sama numero! Jos saat Paven kiinni, niin hän kertoo sulle, että se on nyt 188002! Ei kannata kinata näistä saman Vanajan esiintymisistä useammalla, kuin yhdellä alustanumerolla!
  • Anonymous coward on 2006-Aug-06 18:34:30 Anonymous coward said

    V-J-V
    Edelliseen kommenttiini tuli näköjään näppäiltyä Vainikan osoitteeksi Siilinjärvi, tietysti Savitaipale on Paven oikea osoite. Siilinjärvellä oli taas Matikan Laurin Vanajat, mm. se ihan viimeiseksi tehty 505:n joka 30.11-70 hänelle luovutettiin. Se auto ei kylläkään palvellut koko aikana isäntäänsä enää yhtä hyvin, kuin aiemmat Vanajat.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-07 16:30:08 Anonymous coward said

    P.B
    olisikohan jo aika katsoa väittely Vanajien alustanumerosista ja niiden päälekkäisyyksistä päättyneeksi, sovitaan että,toisissa Vanajissa oli ja toisissa ei ollut.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-07 21:01:36 Anonymous coward said

    V-J-V
    Olet P.B aivan oikeassa, mitä sitä menneitä enää jahnaamaan. Joskus vaan käy niin, että isotkin pojat innostuvat, kun on hiukan "jököä sorttia" ja varma asiasta.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-12 16:29:50 Anonymous coward said

    vanaja61
    Terve taas hyvät kinastelu kumppanit.Olin viikon työreisulla ja kotiuduin eilen illalla ja sillä en ole päässyt kommentoimaan.Olen samaa mieltä että katsotaan päättyneeksi alustanumero väittely ja mennään asiassa eteenpäin.Walströmin Ramin juttu Vanajista sivuventtiili lehdessä,jo tuolta vuodelta muistaakseni 1993 kertoo juuri tuon Matikan 505:sen Vanajan joka oli viimeinen 505:nen olleen paljon huononpi kuin aikaisemmat hänen Vanajansa.Samaa kertoi nyt jo edesmennyt tosi kova Vanajamies Helsingistä Lemströmmin Väiski,hänellä oli autoilijauransa aikana peräti toista kymmentä Vanajaa ja hänellä oli Sisuhyttinen 690:pi Vanaja.Väiski ei ollut tyytyväinen enää tuohon Vanajaansa.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-12 18:04:39 Anonymous coward said

    vanaja61
    Olin Paavo Vainikan kanssa,nyt jo useampi vuosi aikaa puhelinyhteydessä ja tuon keskustelun aikana hän mainitsi että hänellä on yksi tukkiauto Lato-Vanaja kanssa mitä pitäisi ruveta laittamaan.Hän mainitsi että kyseinen Lato-Vanaja on ollut uutena Hauholla Pentti Mäkinen nimisellä tukkiautoilijalla.En rupea kinaamaan asiasta kellä se on uutena ollut vaan muistin tuon puhelinkeskustelun juuri kun luin tuon v-j-v:n kommentin 6,8,2006.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-12 18:40:24 Anonymous coward said

    vanaja61
    Tarkaavaiset Vanaja miehet huomaavat tuossa Vainikan Latomallissa yhden asian mikä voisi kumota tuon vuosimallin.Eli se ei olisi 6.2.1963. vaan jälkeenpäin valmistunut Vanaja.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-12 18:43:02 Anonymous coward said

    vanaja61
    KORJAUS EDELLISEEN SIIS: 8-2-1963
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 06:21:15 Anonymous coward said

    V-J-V
    Kannattaa huomioida sekin (ennen turhaa spekulointia!), että auto oli Grönroosilla tyyppiä NT2-68!!! ja lähtiessään tehtaalta muutosten jälkeen taas "uutena" Auvisen Antille 20.2-64 jo tyyppiä NT3-68!!
    Kinakaa, mitä kinaatte mutta se on taaskin turhaa!
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 08:10:37 Anonymous coward said

    vanaja61
    Vanaja on näköjään ollut Leylandin koneella koko ajan,mutta nyt siinä on kuulemma AEC:n kone ainakin Paavo kertoi niin tuossa aikaisemmin mainitussa puhelinkeskustelussa.Tyyppimerkinnän perusteella siihen on näköjään vaihdettu etuakseli.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 09:43:43 Anonymous coward said

    vanaja61
    Tarkoitukseni EI ole ruveta kinaamaan asiasta,mutta kun kehoitat v-j-v soittamaan Vainikalle niin halusin vain kertoa että olen sen jo tehnyt kauan sitten,ja keskustellut hänen kanssaan juuri tuosta Vanajasta.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 12:07:47 Anonymous coward said

    P.B
    Tekiköhän se Sisun ohjaamo niistä Vanajista sitten jotenkin heikompia kestävyydeltään, eikös niissä tekniikka kuitenkin ollut samaa mikä oli näissä Kausalan ohjaamoissa.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 21:58:21 Anonymous coward said

    vanaja61
    Niin en tiedä mikä oli syy että ne Sisuhyttiset oli huonompia,en ole kyllä kuullut kuin noi kaksi kommentia Vainikan jonka hän kertoo siinä Ramin jutussa ja henkilökohtaisesti Lemströmmin Väiskiltä.Hän kertoi että se oli erittäin huono ajaa "perkele täyty olla apumies joka sytytti tupakkaan tulen ajon aikana kun ei voinut irroittaa edes toista kättä ratista se oli kun kirnu"tuo oli Väiskin kommentti kun kysyin häneltä mikä siinä oli huonoa.Itse en ole Sisuhyttistä ajanut metriäkään.Tokkopa se hytti sitä huonoksi teki.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 22:28:35 Anonymous coward said

    P.B
    Niin ,tuskin ohjaamolla on mitään tekemistä sen kanssa että autoa joutuu ajamaan kaksin käsin.Ajettavuuteenhan on olemassa montakin eri lääkettä millä sitä pystyy parantamaan,aurauskulmat,akselistojen linjaus ,renkaat, ohjauslaitteet,ym,ym.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 22:46:24 Anonymous coward said

    vanaja61
    Niin kyllä Väiski oli käyttänyt Vanajaansa montakin kertaa tehtaankorjaamolla ja tuota tutkittiin ja kaikki niin ohjauskulmat rengaat ym oli kunnossa ja yleensä niinkuin piti.Auto oli tullut Väiskille käytettynä ja se oli ollut aikaisemmin Hartolassa tukkiautona ja hän oli kysynyt edelliseltä omistajalta oliko auto ollut samanlainen "hyppyheikki"hänellä ollessa ja vastaus oli ollut KYLLÄ.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 22:50:04 Anonymous coward said

    P.B
    käsittämäton vika.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 23:01:57 Anonymous coward said

    P.B
    Ehkäpä joku iksilöllinen vika .Kun ajatellaan esim. sitä Vaanon ennätys Vanajaa,niin luulempa että ennätys kilometrit olisi jäänyt ajamatta semmosella "hyppyheikillä"
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 23:21:19 Anonymous coward said

    vanaja61
    Saattaa olla yksilövika en tiedä sen enenpää ja kuten sanoin että itse en ole ajanut Sisuhyttisillä metriäkään että ei ole omakohtaista kokemusta tuon malin Vanajasta.Vanhenmman mallisia kyllä on tullut ajettua niin piikkinokka kuin latomallia ja ivamallia.Pihassani seisoo parhaillaan piikkinokka vm:62.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-13 23:31:49 Anonymous coward said

    vanaja61
    Aikaisemmassa kommentissa tänään mainitsen että en ole kuullut kuin kahden Sisuhyttisen Vanajamiehen kommentit huonoudesta ja huomasin virheen kirjoitin Vainikka,mutta Matikkaa tarkoitin.Menee perskeles jo nimet sekaisin kun kirjoittelee näitä kommenteja,sori vaan.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-14 07:43:24 Anonymous coward said

    V-J-V
    Ei Vanaja-asiat niin yksinkertaisia ole!!!! Paljotta ei voi olettaa, kun tuleekin jo poikkeus "säännöstä". Niitä henkilöitä taitaa olla aika vähän, jotka ovat nähneet tuon Matikan Laurin viimeisen Vanajan Sisu-hytillä!!!
  • Anonymous coward on 2006-Aug-14 10:22:44 Anonymous coward said

    vanaja61
    Joo en ainakaan minä ole sitä nähnyt kun tuon Ramin Vanaja jutun kuvassa Sivu-venttiili lehdessä,ja siinäkin se näkyy vähän nokkaa sivusta.H:linnan ja Siilinjärven välinen etäisyyskin jo sitä rajoittaa,ja onko sitä enään olemassakaan,vai onko mennyt "ison vasaran alle"Toki tuossa kotini läheisyydessähän se tehtiin,mutta lähti varmaan Siiinjärvelle heti kun tuli uunista ulos.Mutta se toiseksi viimeinen 505:n Vanaja seisoo tuossa 1.kilometrinpäässä asuntoani,sen kävisin katsomassa viidessä minuutissa tarvittaessa.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-14 13:04:30 Anonymous coward said

    V-J-V
    Taisin vähän huonosti ilmaista tuon Laurin viimeisen Vanajan hytin, siis ei ollut Jyryn hytillä.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-14 14:00:05 Anonymous coward said

    V-J-V
    Paskamaista, kun täällä ei pääse edelliseen kommenttiinsa tekemään enää lisäystä/muutosta jne.
    No asia oli kuitenkin se, että kuvassa oleva herra ei olekkaan, kuka tahansa varusmies! On sitten kuvanoton jälkeen ajanut kuulemma Vanajilla paljon (ja lujaakin!)
    Mm. tämä Vaanon auto on kuulemma erittäin tuttu. http://www.vetku.fi/vanaja/kuorma/iso/vaano2.jpg
  • Anonymous coward on 2006-Aug-14 15:17:10 Anonymous coward said

    vanaja61
    Kerros mikä hytti siinä Matikan Vanajassa sitten oli??
  • Anonymous coward on 2006-Aug-18 17:59:50 Anonymous coward said

    Lemströmin
    Väiskillä oli kaksi telivetoista Vanajaa,toisessa oli Jyryn hytti ja toisessa vanhemmassa se Vanajan oma,Haagan Unionilla ne piti niitä,Väiski ja Tora. Toralla on nykyään M-B 6x4 ainakin viimeksi kun vastaan tuli.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-20 07:59:58 Anonymous coward said

    vanaja61
    Olin vuonna 1979, munkkivuortako se alue jo on,en tiedä niin siinä ison I.B.M:n pohjatyömaalla ja Väiskin molemmat Vanajat (Jyry kuin Vanaja hyttinen) olivat ajossa kyseisellä pohjatyömaalla,ja kyllä niissä silloin oli nostoteli.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-20 12:17:58 Anonymous coward said

    Oliko noin
    Olet varmaan oikeassa,mulla saattaa muisti siinä kohtaa heittää,ajoin silloin teliveto Jyryä,puikkoperäistä joka oli saatanallinen nikamahakkuri.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-20 13:29:31 Anonymous coward said

    Oliko noin
    jatkaisin vielä,että se tandemi-jyry oli varmasti kamalin Sisu jota ikinä olen ajanut,sitä tosiaan piti ajaa,etenkin tyhjänä se oli karmea ajettava,kessu kannatti sytyttää valoissa. "Jarrut" veti mihin milloinkin,tosin jokapaikassa oli väljyyttä ja ajettu sillä oli kiviautoksi jo ihan riittävästi,siis poistokuntoinen.
  • Anonymous coward on 2006-Aug-20 13:42:33 Anonymous coward said

    P.B
    Varmaan ei käsi tärissy tilipäivänä huonon omatunnon takia että olis raha liian helpolla tullut.
  • Anonymous coward on 2006-Sep-27 08:48:59 Anonymous coward said

    vanaja61
    Tapasin eilen erään tehtaan korjamolla,nyt jo aikaa eläköityneen asentajan.Hän oli paljon ajanut juuri tuota huoltokoulu Vanajaa,muisteli siinä kun kävi Vaanolla Lauttakylässä,P.Suomella Joutsenossa ja häneltä kysyin tuota moottoria ja vastaus tuli,135 hevosvoimainen Leyland ja ei ole vaihdettu jälkeenpäin.Vuosimalli oli hänen muistin mukaan 1964.Vuosimallia vahvistaa,siis 1964 historiakirjakin (sivu 84).
  • Anonymous coward on 2006-Sep-27 09:37:45 Anonymous coward said

    V-J-V
    Historiakirjan kuva sivulla 84 on juurikin sama kuva, kuin Vanajaviestissä 2/1964, jossa kerrotaan huoltoauton valmistuneen käyttöön.
    Ymmärrän itte jutun niin, että auto olisi kuvassa täysin lähtövalmis, työtilat varustettuna jne. Alustan valmistumista jo edellisvuoden puolella ei siinä vielä mitenkään poissuljeta!

    Mielenkiintoista on sekin, että tähän mennessä ei ole kukaan näyttänyt dokumenttiä, että vuonna 1964 olisi valmistunut yhtään tämän näköistä autoa yleensäkään! Mutta 1963 tehtiin kuitenkin "jollekin" yksi bensakoneellinen. Mutta annetaan pappojen muistella, automiesten jutut ovat aina mielenkiintoisia!
  • Anonymous coward on 2006-Sep-27 09:48:05 Anonymous coward said

    vanaja61
    Nyt kun mainitsit tuon kuvan alkuperäislähteen niin perskules muistan,tosin haalesti tuon kuvan Vanajaviestissä,mutta vuotta en muistanut ennen kuin katsoin sen kirjasta olen ollut 9-vuotias tuolloin.Meille kotiin tuli Vanajaviesti,koko lehden olemassa olon ajan.Ei yhtään kappaletta ole säästynyt noista lehdistä.

    Tuo kuva on näköjään otettu H:linnassa ja tarkemmin Velj Vekka liikenteen huoltohallin oven edestä.
  • Anonymous coward on 2006-Nov-26 21:31:51 Anonymous coward said

    Näitä
    Meni Suomen voittamattomalle armeijalle vuosina 60-62 150 kpl.
  • Anonymous coward on 2007-Mar-13 20:18:22 Anonymous coward said

    teuski
    kuvan vanajassa oli ford diesel-moottori jolla ajoin 3ErAutoK kouvolassa v-67
  • Anonymous coward on 2007-Mar-14 18:14:52 Anonymous coward said

    mutta
    eikös näissä kommenteissa kinastella siitä tehtaan huoltokoulu autosta eikä suinkaan kuvan Vanajasta kuvan Vanajan moottori tulee jo ilmi näissä kommenteissakin että Traderin,eli Fordin moottori siellä on.

Random image

Adsense

Yhteistyössä

Popular tags

View more information