Sisu

Comments

Add a comment
  • Anonymous coward on 2008-Jan-16 10:01:18 Anonymous coward said

    LB
    Tässä on g-e:lle tuttu auto sekä kuski(snadimpi jäbä.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-16 12:25:35 Anonymous coward said

    g-e
    Jykevä Jyry-Sisu,milloin on kuvattu? Jos kuski on Jallu/Jesse ei kuva voi olla kovin vanha,enpä olisi uskonut että auto on vielä tuossa olomuodossa.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-16 12:43:14 Anonymous coward said

    LB
    En muista milloin on kuvattu,on siitä varmaan 25v kuski on Jussi joka rupesi pirssi hommiin, nykyjään elelee välimeren rannalla.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-16 13:20:14 Anonymous coward said

    g-e
    Kuskia en sitten muista, näitä lähes identtisiä Sisuja oli kai 6 kpl ja osasta otettiin lava pois ja niistä tuli rekkavetureita joksikin aikaa kunnes vaihtuivat M-162 malleihin.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-16 13:59:51 Anonymous coward said

    LB
    Tämä oli niitä autoja mistä ei otettu lava pois
  • Anonymous coward on 2008-Jan-16 14:50:43 Anonymous coward said

    g-e
    Näit varmaan niitä tandemi rekkavetureita, heh niitä kuskit muistelivat "lämmöllä" ja harmittelivat että ne vaihdettiin. Heh, heh.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-16 15:39:45 Anonymous coward said

    LB
    Kyllä muistan hyvin,kun yhtä matkaa kuljettiin usein,vähän ylipitkiä-yhdistelmiä vaikka kärryt olivat lyhyempiä kun nyt ovat
  • Anonymous coward on 2008-Jan-16 19:30:28 Anonymous coward said

    g-e
    Eihän tässä Penan liikkeessä kuskit paljon vaihtuneet, Ile,Rami,Ola&Jaska olivat niitä rekkamiehiä, Valde oli maansiirtomies,Jullen autolla. Monet entiset ja nykyisetkin Autoilijat tässä firmassa ovat ajaneet ja myös hyvät "eväät" saaneet,kuljettajista puhumattakaan joihin itsekkin kuuluin toiminnan loppuun asti -84.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 00:21:58 Anonymous coward said

    g-e
    Edellinen kommentti meni tavallaan väärin, osittain. Olihan näitä autoja 6+1 ja kaivinkoneet vielä lisäksi kuskeineen,taisi olla niin että olin ajamassa -80-84 näitä ja välillä olin tasan vuoden ringistä pois, sillä välin oli jo 6 kuljettajaa tässäkin Jykevässä Jyryssä ollut,loppuaikoina oli paljonkin vaihtuvuutta. Asennus/korjaamo työt, huoltoineen olivat melkoisen ikäviä ja se oli eräs syy vaihtuvuuteen,mutta oppihan siinä jotain aina noista "vieheistä", kaikille kyllä ilmoitettiin ajoissa,että homma loppuu.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 18:43:09 Anonymous coward said

    pastori
    mikä tuosta jyrystä tekee jykevämmän kuin esim. normaali jyry?
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 20:27:07 Anonymous coward said

    g-e
    Ymmärrän "pastorin" kysymyksen, että mikä tekee tandemista erikoisemman kuin vastaava nousevalla telillä olevan etenemiskykyinen Jyry, juuri se että on telivetoinen, sillä mennään vielä silloinkin kun ei enään nousevateliset rissoilla etene, se on nähty. Tandemi on lyömätön ratkaisu esim. pehmeässä savivelli maastossa, ei kai niitä muuten olisi tehtykkään?
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 20:42:55 Anonymous coward said

    Jarkko
    g-e:n kanssa samaa mieltä , itsellänikin oli aikoinaan ennakkoluuloja telivetoseen mutta kun sitten ajoin ensinmäisen kerran telivetoista niin kyllä ennakko luulot karisi ,auto oli samanlainen telivetonen jyry mikä on kuvassa ainoa ero että siinä oli Mercedes-Bentsin taka akselit (jälkeenpäin tosin asennettu).
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 21:00:24 Anonymous coward said

    pastori
    kiitos selvityksestä, en vain kuvasta nähnyt mikä teli oli kyseessä.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 21:02:13 Anonymous coward said

    pastori
    neliveto menee siitäkin mihin teliveto jäi?
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 21:24:57 Anonymous coward said

    Jarkko
    Nelivetoset yleensä 2 akselisia joten painoakin oli hiukan vähemmän .Tuo paino asia tuli hyvin aikoinaan esiin noissa telivetosissa kun työ maalla oli tuo Sisun lisäksi mitä ajoin myös teli vetoinen Mersu joka oli neliakselinen , niin eipä Mersu enään tullutkaan 3 akselisen Jyryn jälkiä vaan paino teki kiusaa ja auto rupesi painumaan .
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 21:37:36 Anonymous coward said

    g-e
    Mitäs se pastori nyt meinaa? Riidankylväjänä olet kyllä aikamoinen "Mestari" mutta jos olet kyseisiä autoja monimuotoisineen vetotapoineen ajanut niin kerroppa nyt sitten mikä on ollut paras ratkaisu vetotavan suhteen noihin kuvanotto aikoihin,onkos pastori yleensäkään ajanut muita, kuin jakeluautoja?
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 21:45:10 Anonymous coward said

    Eki
    Pakko on pistää omakin lusikka tähän soppaan. Olen g-e:n kanssa 99% samaa mieltä, mutta yksi telivehje varustettuna etuvedolla nappasee vielä pitemmän korren tandemista. Siinä missä tandemi jää paikalleen pomppimaan mennään tällä vehkeellä vielä pitkälle. Jos vielä meno loppuu niin rakkine käännetään ympäri ja pakittamalla mennään vielä pahempaan paikkaan (mahdollisesti jumiin). No g-e varmaan arvaa mistä on puhe.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 22:07:45 Anonymous coward said

    Eki
    Niin tarkennukseksi olen g-e:n kanssa samaa mieltä tandemin ominaisuuksista.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 22:15:25 Anonymous coward said

    g-e
    En ole noita 4x4+2 autoja ikinä ajanut, mutta olen kyllä "ajatellut" omassa yksinkertaisuudessani että siinäpä vasta olisi kunnon auto,no sinä Eki olet varmaan kumpaakin vetotapaa ajanut ja pystyt sanomaan tosiasian kummastakin versiosta, itse olen "teoriassa"4x4+2 puolella jos ajattelee auton kykyä edetä ilman kuormaa koska 6x4 telivetoinen on etenkin liukkailla aika ilkeä tai stressaavakin laite,ajatelkaas jos olisi vielä perävaunu tyhjänä perässä.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 22:25:23 Anonymous coward said

    Jarkko
    Ekin mainitsema vetotapa joka on 4x4+2 oli varmaankin 60 luvulla ainakin ollut kehittyneempi ja ehkä suhteutettuna taloudellisempikin kun sen aikaiset telivedot , mutta 70 luvulle tultaessa teliveto kait syrjäytti tuon nelivedon, toki niitäkin oli mutta olivat jo 4x4 mallisia pääsääntöisesti ja lähinnä olivat sähkölaitosten ja kuntien ja kaupunkien kalustoa ,HML kaupungilla ei muistini mukaan kylläkään ollut yhtään 4x4 Vanajaa eikä Sisua .Jotenkin on sellainen mielikuva että esim telivetoiset olivat 70 ja 80 luvulla joko hyviä tai huonoja ratkasuja eli jakoi mielipiteet kahtia ainakin noita vanhempia jääriä kun on jututtanut ,mutta nykyään kun nekin on "usutettu"ajamaan sellasella niin on ollut mielipide muutosta havaittavissa, tosin onhan nää 2000luvun telivetoset ajo ominaisuuksiltaankin jo toista maata kuin 70 lukuset.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 23:38:16 Anonymous coward said

    Eki
    Ekana täytynee todeta etten itse ole ikinä ajanut tandemi vehjettä. Kyydissä olen kyllä ollut ja tätä kautta tullut ns. pers tuntumaa. Tuorein vehje 2003 mallia joka kieltämättä on kuin eri planeetalta kuin oma harrastevehje. Aikoinaan edesmennyt isäni kertoi näistä eroista joita oli huomannut vielä 90 luvun puolivälin jälkeen kun vanhus pöllytti tandemit mennen tullen. Jarkko mainitsi sen taikasanan joka lopulta hyydytti etuvedon ja sehän oli taloudellisuus. Tiestö on parantunut huimasti sitten 60 luvun ja työmaatkin tehdään koneilla helpommaksi ajaa nykyään ( ei tarvitse ajaa uria), eli monivetoisuus alkaa olla jo rasite (siis näin merkonomi laskee). Mutta kuiteskin uskallan pilke silmäkulmassa väittää, että nykyiset tandemit jää todella hankalassa paikassa hopealle koska fysiikan lakeja ei pysty muuttamaan ns. "ajo-ominaisuuksilla".
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 23:48:19 Anonymous coward said

    Jarkko
    Kyllä olet oikeassa .Etupää on tämänkin päivän autoissa se joka on pehmeässä liikuttaessa semmoinen juntta että jos vaan käännät pyöriä hiukankin niin jo takapää joka ainoastaan vetää rupea kaivaan hip hiljaa itseään maan alle ,mutta kai se jo tuon neliakselisuuden johdosta on aikalailla rakenteellisesti hankala toteuttaa että edes takimmainen etuakseli vetäis.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 23:53:58 Anonymous coward said

    Eki
    Niin ja yksi asia joka on unohtunut tyystin on kuljettajan ajotaito jolla on suuri merkitys auton etenemiskykyyn. Muistuipa mieleen tapaus 80 luvulta paikallisen urheilukentän remontissa jossa kaupungin nelikko karhu jäi keskelle kenttää sutimaan tyhjiltään. Eipä polonen kuljettaja keksinyt muuta konstia kuin laittaa hiekkaa renkaan alle. Autossa ei ollut tietenkään tasauspyörästön lukkoja mutta olisihan tohon ollut helpompi konstikin jonka jokainen vanhempi taksisuharikin olisi tiennyt =)
  • Anonymous coward on 2008-Jan-19 23:58:07 Anonymous coward said

    Eki
    Jeps ja Jarkko osui asian ytimeen. Tota itsekkin kiertäen kaartaen olen tarkoittanut.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-20 12:06:32 Anonymous coward said

    pastori
    voi v... jos jotain kysyy niin on "riidankylväjä" tuosta kuvasta ei nähnyt teliä ollenkaan. jakeluautoa en ole ajanut, mutta teliveto lisättynä etuvedolla tuntuisi ensituntumalta menevän pahemmista paikoista.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-20 12:52:45 Anonymous coward said

    g-e
    Joo, otan sanan riidankylväjä takasin,en kyllä muista mitä oikein mietin kun noin ikävästi kirjoitin.
  • Anonymous coward on 2008-Jan-21 13:22:24 Anonymous coward said

    pendelöijä
    Aikanaan tuolla Ruotsinpyhtään puolessa oli autolija, jolla oli 1960-luvulla 4x4 1513 MB ja sen jälkeen peräkkäin puolenkymmentä Sisun nelikkoa. Viimeisin etuvetoinen taisi olla samanlainen kuin esim. IVO:lla oli linjatyömailla eli Cummingsin koneella oleva 4*4+2 SL, jossa oli nosturi ja vaihtolavalaitteet ja riittävästi lisähydrauliikkaa. Omistajan mukaan autolla ei kuljetettu kantavuuden puolesta paljoa muuta kuin terveisiä, mutta TVH:n siltatyömaille esim pumppujen kuljetukseen mainio peli. Siinä vaiheessa kun saappaat kastui nosturia astinlaudalla käyttäessä tuli kuulemma joskus mieleen, että tuleeko ajamalla pois - mutta kuulemma vielä silloin tuli...

Random image

Adsense

Yhteistyössä

Popular tags

View more information